Ćwiczenia na pamięć dla seniora

ćwiczenia na pamięć

Ćwiczenie pamięci i umysłu osoby starszej jest bardzo ważnym elementem opieki. Choroby i naturalne procesy starzenia się powodują, że procesy poznawcze ulegają pogorszeniu. Coraz trudniej jest przypomnieć sobie wydarzenia z przeszłości i zapamiętać nowe rzeczy. Wbrew pozorom jest to jedna z przyczyn spadku jakości i zadowolenia z życia. Dlatego warto wiedzieć, jak ćwiczyć pamięć osoby starszej.

Dlaczego ćwiczenia na pamięć są ważne?

Pogorszenie pamięci, które obserwuje się wraz z wiekiem, jest naturalną konsekwencją procesów starzenia się. Zwykle nie wpływa ono istotnie na codzienną aktywność, jednak gorsze funkcjonowanie jest wyraźnie zauważalne. Osoba starsza może mieć problem nie tylko z przypomnieniem sobie istotnych informacji, ale też podjęciem szybkiej decyzji, przeanalizowaniem danej sytuacji lub wykonywaniem kilku czynności jednocześnie. Pogorszenie pamięci ma również istotny wpływ na samoocenę i poczucie przydatności seniora.

Pamięć może ulec pogorszeniu także z powodu różnych schorzeń. Pierwsza na myśl przychodzi choroba Alzheimera lub otępienie. Trzeba jednak pamiętać, że zaburzenia funkcji poznawczych są charakterystyczne także dla choroby Parkinsona lub depresji.

Regularne ćwiczenia na pamięć zwiększają przepływ krwi przez mózg nawet o 8%. Dzięki temu do komórek nerwowych dociera więcej tlenu i niezbędnych substancji odżywczych. Jednocześnie poprawiają codzienne funkcjonowanie seniora – dobra pamięć oznacza większą samodzielność, zapobiega izolacji społecznej i zwiększa komfort psychiczny. Ćwiczenia pamięci stały się jednym z podstawowych elementów terapii chorych w ośrodkach opieki. Z zajęć tego typu można skorzystać także w ośrodkach kultury, MOPSach, klubach seniora lub wykonywać je samodzielnie.

Kto powinien ćwiczyć pamięć?

Ćwiczenia na pamięć powinien wykonywać każdy senior. Prawdą jest, że dobrą kondycję umysłu (jak i kondycję fizyczną) można zachować tylko dzięki regularnym treningom. Szczególnie zalecane są one osobom:

  • chorym na chorobę Alzheimera lub chorobę Parkinsona,
  • po przebytym udarze mózgu,
  • cierpiącym na demencję,
  • z depresją.

Ćwiczenia na pamięć

Ćwiczenia na pamięć nie są trudne, dlatego może je wykonywać każdy – samodzielnie lub ze swoim opiekunem. Powinny być one dostosowane do stanu i możliwości. Trening powinien trwać od kilku do kilkunastu minut dziennie. Zaleca się:

  • powtarzanie słów usłyszanych przed chwilą (np. za spikerem w radio),
  • rozwiązywanie krzyżówek i innych łamigłówek,
  • granie w gry planszowe lub karciane,
  • granie w gry pamięciowe,
  • układanie historyjek,
  • literowanie i sylabowanie słów,
  • liczenie w pamięci,
  • zapamiętywanie wierszyków lub tekstów piosenek,
  • kolorowanie kolorowanek dla dorosłych,
  • układanie puzzli,
  • ćwiczenia z kalendarzem,
  • różnego rodzaju zajęcia plastyczne,
  • segregowanie różnych przedmiotów na podstawie ich cech,
  • układanie słów z rozsypanych liter lub sylab,
  • wyjaśnianie znaczenia danego słowa (np. “co to jest gramofon?”),
  • podanie słowa na ostatnią literę poprzedniego,
  • dokończenie znanych przysłów.

Przydatne narzędzia do pracy z seniorem można znaleźć tutaj i tutaj. Autorkami zeszytów są Małgorzata Dzienniak i Barbara Malinowska.

Co jeszcze wpływa dobrze na pamięć osoby starszej?

Warto wiedzieć, że regularne ćwiczenia pamięci to nie jedyny sposób, aby zachować sprawny umysł. Na pracę mózgu wpływa jeszcze szereg innych czynników. Należą do nich między innymi:

  • sposób odżywiania się – dieta powinna być zdrowa, różnorodna, bogata w: świeże warzywa, ryby, orzechy i inne produkty, które zawierają kwasy omega-3, antyoksydanty, witaminy (zwłaszcza z grupy B);
  • brak nałogów – używki zawierają substancje, które wpływają negatywnie na układ nerwowy i pracę całego organizmu;
  • aktywność fizyczna – w miarę możliwości osoby starszej, mogą to być spacery, nordic walking, gimnastyka w domu, prace w ogrodzie;
  • kontakty z innymi – nie tylko z rodziną, ale też innymi seniorami (np. uczęszczanie do klubu seniora, na uniwersytet trzeciego wieku, spotkania towarzyskie); 
  • zaznajomienie z nowoczesnymi technologiami – nauka obsługi smartfona, tabletu, komputera; 
  • odpowiednia ilość snu – podczas nocnego odpoczynku układ nerwowy regeneruje się i przetwarza zdobyte wcześniej informacje.

Wiele chorób przewlekłych negatywnie wpływa na pracę mózgu i funkcjonowanie układu nerwowego. Dlatego konieczne jest ich odpowiednie leczenie, regularne wykonywanie badań kontrolnych i stosowanie się do zaleceń lekarza.

Similar Posts

One thought on “Ćwiczenia na pamięć dla seniora

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *